Dążąc do wyznaczania trendów w szeroko pojętej motoryzacji, Honda bardzo poważnie traktuje problemy ochrony środowiska i bezpieczeństwa, czego dowodem są liczne programy badawcze i wdrożeniowe, prowadzone w tych dziedzinach. Wyznaczywszy sobie ambitne cele w kwestii ekologii, stale szukamy nowych zastosowań naszego systemu PGM-FI*, który prowadzi do uzyskiwania czystszych spalin emitowanych zarówno przez małe, jak i duże silniki. W dziedzinie bezpieczeństwa dostosowujemy zaawansowane systemy wspomagające hamowanie, jak CBS i ABS do użycia w pojazdach różnych typów, przeznaczonych do eksploatacji w różnych warunkach klimatycznych. Sukcesem zakończyły się prace Hondy nad wdrożeniem produkcyjnej wersji motocyklowej poduszki powietrznej, dostępnej w modelu Gold Wing sprzedawanym w Ameryce Północnej, Europie i Japonii.
Niezależnie od ekologii i bezpieczeństwa, przy opracowywaniu technicznej strony naszych motocykli zawsze pamiętamy o tym, że jazda nimi musi być przyjemnością, co określamy jako czynnik „FUN” (radość, zabawa). Na najbogatszych rynkach, takich jak Japonia, USA i Europa, zaawansowane technicznie sportowe motocykle cieszą się prestiżem dóbr luksusowych. Wielu klientów poszukuje wyjątkowych modeli, które można określić mianem „jak żaden inny” opisując ich rozwiązania techniczne, wygląd i osiągi. Jednocześnie wymagający klienci w rozwiniętych krajach oczekują od swoich sportowych motocykli zróżnicowanej charakterystyki, pozwalającej zarówno na relaksujące przejażdżki, jak i na sportowe emocje. Rośnie także zapotrzebowanie na ekskluzywne motocykle o bogatym wyposażeniu.
Aby spełnić takie oczekiwania, Honda opracowuje luksusowe motocykle wyposażone w nowatorskie, zaawansowane rozwiązania techniczne, które będą unikalne i dostępne tylko w motocyklach tej marki. Dzięki temu Honda przywołuje emocje od początku będące podstawą działalności firmy: przyjemność, jaką daje jazda i radość, jaka płynie z posiadania motocykla. Mamy nadzieję, że prezentowana, dwusprzęgłowa skrzynia biegów, będąca przekładnią automatyczną dla motocykli z silnikami o dużej pojemności skokowej, będzie kolejną technologią trafiającą w potrzeby naszych klientów. Co więcej, jesteśmy przekonani, że technologia ta pozwoli stworzyć nowy wymiar motocyklowego świata, dzięki poszerzeniu możliwości dużych sportowych motocykli, które będą teraz mogły być dosiadane przez większą liczbę kierowców pragnących doświadczyć radości, jaką daje prowadzenie sportowego motocykla z dużym silnikiem.
Cele opracowania dwusprzęgłowej skrzyni biegów
Honda opracowała pierwszą na świecie dwusprzęgłową skrzynię biegów do motocykli, aby dostarczyć większej niż kiedykolwiek liczbie klientów przyjemności sportowej jazdy, z zachowaniem manualnego wyboru przełożeń i łatwością obsługi. Nowa przekładnia wykorzystuje technologię dwusprzęgłowej skrzyni biegów Hondy, umożliwiającą pracę w trybie całkowicie automatycznym przekładni, mogącej także działać jak konwencjonalna przekładnia manualna. Oprócz lekkości i zwartości konstrukcji, dysponuje zaletami gwarantującymi nowy poziom przyjemności czerpanej z jazdy sportowym motocyklem, poprzez połączenie pełnej kontroli kierowcy nad pracą przekładni manualnej z wygodą dostępną tylko w przypadku przekładni automatycznej.
- Bezpośrednie sterowanie wyborem biegu odpowiadające przekładni sterowanej całkowicie manualnie: kierowca ma pełną kontrolę nad przełożeniem przekładni w każdej sytuacji.
- Wyeliminowanie sterowania sprzęgłem: łatwa i wygodna zmiana biegów umożliwia skupienie się na przyjemności z jazdy.
- Nieprzerwane przekazywanie mocy na koła: stabilność przyspieszania i osiągi dostępne każdemu kierowcy w każdych warunkach drogowych.
- Zmiana biegów bez szarpnięć: przyjemniejsza jazda dla kierowcy, a szczególnie dla pasażera.
- Zoptymalizowane punkty zmiany przełożeń w trybie automatycznym: zużycie paliwa równe, bądź niższe od osiąganego przy klasycznej przekładni manualnej, niezależnie od przyzwyczajeń kierowcy i warunków drogowych.
Nowa motocyklowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów opracowana przez Hondę pozwala połączyć ekonomiczną eksploatację ze sportowymi osiągami, niezależnie od zaawansowania i umiejętności kierowcy.
Budowa dwusprzęgłowej skrzyni biegów (1)
W tradycyjnej samochodowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów montowanej poprzecznie, skrócenie przekładni jest trudne ze względu na wymaganą długość wałków montowanych w jej wnętrzu, a najpowszechniej stosowanym rozwiązaniem tego problemu jest zwiększenie ilości wałków wyjściowych. Zastosowanie dwusprzęgłowej przekładni, z jej złożoną budową wewnętrzną i w połączeniu z poprzecznie ułożonym silnikiem, było problemem także w motocyklu, ponieważ wymagało dodatkowo uwzględnienia przechyłów pojazdu oraz pozycji nóg kierowcy w okolicach obudowy przekładni.
Wykorzystując rozwiązania stosowane przez Hondę w typowych przekładniach manualnych, rozwiązano wiele z powyższych problemów w konstrukcji dwusprzęgłowej skrzyni biegów, dzięki wyjątkowemu układowi dwóch wałków (wejściowych) ze sprzęgłami instalowanymi w ich osi i zabudowaniu układów hydraulicznych pod osłoną silnika. Konstruktorom Hondy udało się zmieścić nową przekładnię w podwoziu motocykla minimalizując jej długość, co osiągnięto poprzez maksymalne skrócenie długości wałków przekładni.
Również mechanizm zmiany biegów jest prostszy niż w samochodzie, gdzie widełki pracują niezależnie od siebie. Zastosowano tu konwencjonalny motocyklowy wałek przesuwek zmiany biegów.